8 Aralık 2013 Pazar

Headers (Egsoz Manifoldu) Temizleme ve Parlatma

Headers (Egsoz Manifoldu) Temizleme ve Parlatma

Herkese merhaba. İkinci yazım headers temizleme ve parlatma uzerine. Bildiğiniz üzere çıplak(naked) ya da yarı çıplak dört silindirli motosikletlerde görünüm olarak motorun albenisini artıran bir unsur da egsoz manifoldlarıdır. Bunlar ne kadar temiz ve parlak olurlarsa motosiklet o kadar güzel ve heybetli görünür. Madem dört silindirimiz var, herkes görsün, gören dönüp bir daha baksın değil mi?

Ancak bu boruları temiz tutmak o kadar da kolay değildir. Buradaki handikap ön tekerden gelen yol pisliğinin direk manifolda yapışması. Özellikle ortadaki iki boru çok fazla kire maruz kalır. Hele bir de egsozun sıcaklığı da eklenince o kirler normal yıkama ile çıkmaz hale gelir. Çok şükür benim aldığım motosikletin manfoldunda çok çok fazla kir yoktu. Her zamanki gibi bunların nasıl temizleneceği konusunda motoru aldığım arkadaşı aradım. Sağolsun bilgi verdi. Bir yandan da interneti karıştırdım neler yapılıyor diye. Kimi tuzruhundan bahsediyor, kimi zımparadan. Kafam bayağı karıştı.

http://www.cbfturkiye.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=14236. linkinde detaylı bir tarif buldum. Kafama yattı ve ben de uygulamaya karar verdim. Burada da dilim döndüğünce nasıl yapıldığını ve sonuçlarını, yani kendi tecrübelerimi anlatmaya çalışacağım. Başlangıç olarak manifoldun eski halini aşağıda görebilirsiniz.




Herşeyden önce manifoldun sökülüp temizlenmesi alternatifi üzerinde durmayacağımı belirtmek isterim. Buradaki daha basit bir uygulama. İmkan olsa motosikleti lifte alıp uygulamak çok daha ergonomik olurdu ama elimizde bir lift olmadığına göre yere bir bez veya karton serip uzerine uzanmak daha kolay bir çözüm.
Oncelikle egsozların motor çalıştıktan sonra çok kısa zamanda çok sıcak olabileceklerini hatırlatmak isterim. Bu işlem için mutlaka motor ve egsozların soğuk olması gerekiyor.

Uygulama 3 aşamadan oluşuyor.:

Birinci aşama motorun ve manifoldların normal bir sekilde temizlenmesi ve kolay çıkabilecek çamur, toz, sinek gibi pisliklerden arındırılması. Burada bir problem yok.

İkinci aşamamada ise metal parlatıcı ürünlerden kullanıyoruz. Benim gördüğüm Koçtaş, Baumax gibi yapı marketlerden bulabileceğiniz iki alternatif var. Birisi Henkel in MetylanMetal Parlatıcı, diğeri ise Polidol un Polisil Metal Parlatıcısı. İkisi de 20 TL nin altında fiyatlara sahipler. Ikisini de kullanma fırsatım oldu. Polisil i daha etkili ve hızlı bulduğumu söyleyebilirim.


Ellerimin kirlenmemesi için latex eldiven kullandım. Eldivenleri eczanelerde veya büyük marketlerde kolayca bulabilirsiniz. Daha önceki küçük motorumda çıplak elle gazyağı ile zincir temizliği yaptığım günden beri bu tip işlemleri eldivensiz yapmıyorum. Bu püf noktasını da motoru aldığım arkadaşım mustafa nın youtube daki zincir yağlama videosunda görmüştüm. Video için: http://www.youtube.com/watch?v=a1Yk3SK7Bp0

Bu urunleri lifli bir bez ile uygulamak faydalı oluyor. Bir paket bulaşık süngeri (yeşil kısımları) işinizi görecektir. Bulamazsanız patates çuvalı da olur. Ciddiyim :)

İşte burası işin zorlu kısmı. Sabırla, bıkmadan, yorulunca dinlenerek tek tek egsozları ovarak yukarıdaki ürünlerden bir tanesini uyguluyoruz. Elimizdeki sünger/bez çok kirlendiğinde temiz pamuklu bir bez ile manifoldu temizliyoruz. Biraz temizlenmeye/parlamaya başladığında insanın morali düzeliyor, daha bir şevk ile ovmaya başlıyor. Benim gibi kol kaslariniz biraz zayıfsa tüm işlemi tek seferde bitirmek zor olabilir. O yüzden aralarda molalar verin. Sonra tekrar koyulun işe. İnanın sonuca değecek. Boruların arası alta doğru daraldığı için oraları temizlemek biraz zor olabiliyor. Ancak yukarıda da dediğim gibi yere bir kilim/bez atıp farklı kollarla farklı açıları yakalamak mümkün.

Şimdi elimizde temiz ancak çok parlamayan bir manifold var. Bu şekliyle de çok güzel. Ancak manifoldun ayna gibi olması için Meguiars ın NXT Generation All Metal Polish ürünü gayet uygun ve başarılı. Onu da pamuklu bir bez ile yukaridaki uygulamaya benzer bir şekilde uyguluyoruz
 Aşağıda sadece Metylan ile temizlenmiş boruları ve sadece bir tanesine Meguiars uygulanmış halini bulabilirsiniz:




 Diğerlerine de aynı uygulamayı yaptığımızda insanın yüzünü güldüren bir manzara çıkıyor:





Not: Bu parlak beyaz renk motosikleti kullandıkça sarımsı krom rengini alacak ve ideal rengine kavuşacak. Nerden biliyorsun derseniz ben önce iki boruya metylan uyguladım. Yorulduğum için bıraktım. Sonra yaklaşık 200 km yol yaptıktan 1 hafta sonra kalan iki boruya polisil uyguladım. Sonra dördüne birden Meguiars uyguladım. (Altı üstü dört boru temizliyorum, ne kadar karmaşıklaştırmışım işi :) ) İlk iki boru temizlediğimde bembeyaz iken, yol yaptıktan sonra sararıp güzel rengine kavuştuğunu gördüm. 

Malum kış aylarındayız. Motorunuzla uzun kilometreler yapmak zor olabilir ancak bu onunla vakit geçiremeyeceğiniz anlamına gelmiyor. Eğer manifoldlarınız kirli ise temizleme ve parlatma işlemlerini şiddetle tavsiye ederim. Bu güzel görüntüyü hem kendinizden, hem motorunuzdan hem de etraftakilerden sakınmayın.

Sonraki yazıya kadar kendinize ve motorunuza iyi bakın.

Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Read more here: http://www.ledger-enquirer.com/2010/04/29/1380481_motorcycle-mottos-or-things-my.html#storylink=cpy

 Erhan

11 yorum:

  1. Erhan Selam

    CBF Türkiye'deki yazının sahibi olarak paylaştığım bilgilerin çoğalarak büyümesi beni sevindirdi, umarım sen de uygulamadan memnunsundur. Referans verdiğin için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam,

      Uygulamadan cok memnun kaldigimi söyleyebilirim. Eline saglik.
      Yanliz tekrar yapmanin zamani geldi galiba :)

      Sil
    2. evet arada yapmak gerekiyor ama ilk büyük temizliği yaptıktan sonra o kadar vakit almıyor. ne kadar kuru tutarsan o kadar uzun ömürlü olacaktır.

      Sil
    3. Süper bir yazı elinize sağlık ..

      Sil
    4. Bu arada 2 kafadar aynısını yaptık fakat senin yaptığın seviyede parlaklık sağlayamadık :( istanbul'da isen desteğini rica ederiz .

      Sil
    5. arkadaslar bir sorum olacak

      Sil
  2. paslanma varsa ne yapabiliriz benim ortadaki 2 boruda paslı bölgeler var heleki birbirine birleştiren yer leş gibi. ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam,

      Acikcasi pasli bir bölgeyi temizleme deneyimim olmadi. Ama gerek polisil in gerekse metylan in faydali olacagini düşünüyorum. Cunku gordugum kadari ile bu urunlerin ana fonksiyonu bölgeyi temizlemek. Parlama olayini meguiars ın urunu tarzi urunler yapıyor.

      Sil
    2. Kardeşim paslanmis bölgeyi kola ile temizleye bilirsin

      Sil
    3. Bu arada benimde bir sıkıntım var yol kenarına atılmış olan poşet (naylon) geldi eksoza yapıştı ve siyah bir şekilde kaldı ne yapmam lazım lütfen yardım :( :(

      Sil
    4. Egzoz borusu yanıklarını temizlemek için Paslanmaz Çelik Yıldız Cila Kutusunu öneririm...

      Sil