29 Aralık 2016 Perşembe

FZ6 Fazer Bakım ve Lastik Değişimi

Herkese Merhaba,

Yazmayalı bayağı olmuş. Blog a uzun süre sonra tekrar girince taslak halinde olan aşağıdaki yazıyı buldum. 2 yıl geçmiş. Ancak yine de yayınlamak istedim. FZ 6 Fazer imi sattım. Üstüne 2007 Vstrom 650 ve 2014 CBR 1000 RR aldım ve sattım. Çokça gelişme olmuş aslında yazmayalı. Yine de aşağıdaki yorumlarımın faydalı olacağı inancındayım.

Motosikleti aldığım 2013 ün Ekim ayından bu yana 5000 km geçti. Bu süreçte bir iki ufak viraj kaçırma dışında bir kaza bela, ucuz atlatma bile olmadı çok şükür. 2000 km lik CBF 150 deneyiminden sonra aslında kendimi başarılı mı saymalıyım, şanslı mı bilemiyorum. Ama herşey şimdilik yolunda.

Lastik

Lastiklerim 2010 tarihli Michelin Pilot Road 2 idi. Dişlerinde hiç bir problem yoktu ama tarihten dolayı olduğunu tahmin ettiğim şekilde sürüş esnasında çok güven vermiyordu, özellikte pütürlü zeminlerde ve virajlarda. Lastiği değiştirdikten sonra asıl frenlerin ne kadar kötü olduğunu fark ettim. Yeni lastikle çok farklı bir fren performansı oldu motorun.

İlk defa motosiklet lastiği alacağım için fiyatları duyunca otomobil lastik fiyatları ile karşılaştırdım istemsiz olarak. Evet ne olursa olsun fiyatlar yüksek. Üzerine bir de zaten kaporta yok, canımızı emanet ediyoruz iyi birşey alalım düşüncesi gelince lastik için sağlam bir para ödemek şart oldu. Kariyerimin çoğu satınalma üzerine geçti ama şahsi satınalmalarımda çok da başarılı, makul kararlar veren biri olmadım, olamıyorum. O yüzden ne günlerce saatlerce karşılaştırma testlerini veya forumları okudum ne de cok sayıda lastikçiden teklif aldım. Kısıtlı sayılabilecek bilgi ile ya Metzeler M5 alacaktım ya da Michelin Pilot Road2 alacaktım, ayni lastiği.

Sonunda telefonda aldığım pozitif yaklaşıma bağlı olarak Bayraklı daki Motolastik e gittim. Sağolsunlar iş çıkışı gitmeme rağmen beklediler beni. Karşılıklı görüşmeler sonucunda benim de aklımda olmayan, o fiyat seviyesine çıkmayı düşünmediğim Pirelli Angel GT aldım. İşin aslı diğer alternatifleri kullanmadığım için bir karşılaştırma yapmam çok doğru olmaz ama en başta frenlerin çok geliştiğini söyleyebilirim. Ben de düşünüyordum bu millette ne cesaret var, duramayacakları mesafelerde takip yapıyorlar diye :) Sonrası yoldaki zemin bozukluklarında eski lastik çok geziyordu ve hiç tutuş yok gibiydi. Angel GT de ise pozitif olarak çok fark olduğunu söyleyebilirim. Virajların da çok daha keyifli olduğunu, ısınma ve tutuş konularının ne kadar geliştiğini söylememe gerek yok herhalde. Vakitsiz kısa süreli bir yağmur sürüşünde de ıslak zemin perfomansını güvenli bulduğumu söyleyebilirim. Angel GT yi asıl seçmemdeki amaç touring lastiği olduğu için supersport bir lastiğe göre en az 50% fazla mesafe dayanması idi. Onu da ilerleyen zamanda göreceğiz.

Konu lastiğin ne kadar gideceğine gelmişken; 1000 tl ye bir takım lastik alıp iyimser olarak 10000 km yol yapacağımızı düşünürsek km başına maliyet 0,10 tl yani 10 kuruş yapıyor. Motorla 100 km de 6 litre ortalamamız olduğunu varsayalım (iyimser tahmin), 5 TL/lt benzin fiyatı ile km de 30 kuruş benzin sarfiyatımızın yanında 10 kuruş da lastik maliyeti olduğunu düşünebiliyor musunuz? Bakım, vergi harç gözardı edilirse; birim km maliyetinin 25% si lastik!!!!

Bakım:

39.000 in sonlarına doğru motosikletin bakımını da yaptırdım. Önceki sahibi Mustafa sağolsun ne yapacağımı en ince detayına kadar anlatmıştı. İlk iş gerekli malzemeleri almaya çıktım Kahramanlar'a. Bir iki yere gidip parçaları sordum. Kimi kısa ve net yanıtlarla, kimi ağzındaki keki yutup da ayağa kalkma zahmetinde bulunmadan adeta "biz bir şey satmak istemiyoruuuuz" diye bağırarak ister istemez beni Mustafa nın da önerdiği Burak21 e yönlendirdiler. Sağolsunlar orada sorulara daha uzun ve makul yanıtlar ve genel olarak bir ilgi görme şansımız oldu. Motul5100 15/50 yağ, KN yağ filtresi, NGK iridyum buji yi toplam 375 civarına aldım. Hava filtresini başka yerden almak zorunda kaldım. Malzemelerin hepsini bagaja koyup Akhisar a Ustama götürdüm. Onun da ağzının hiç ayarı yok. Hava filtresine bu orijinal değil dedi. KN yağ filtresine bir sürü laf saydı. Allah tan bujilere ve yağ a bir kulp bulmadı. Sonradan uyandım ben de. Madem yetkili serviste yaptırmak istemiyordum bakımı, malzemeleri bari oradan alsaydım ya. Bir dahakine öyle yapacağım inşallah.

Ustam benim ricam ile debriyaj telinin bakımını, yağlamasını, ayarını yaptı ama benim ricam olmadan gaz kolu-teli ni de ayarladığını söyledi. Ona göre debriyaj ve gaz tereyağ gibi olmuştu. Gel gelelim AEA da Fazer a söylemedik laf bırakmayan Fuat Bey in dediği gerçekleşti ve gaz kolum belli vites ve devir aralıklarında ON/OFF seklinde çalışır oldu. Yani gazı dozlaması eskisinde daha zor hale geldi ve kontrollü gaz açmaya çalışırken gazın birden açılıp motorun ileri atıldığını görür oldum. Tereyağ dan kıl çıkmıştı anlayacağınız. Zamanla azaldı bu şikayeterim ama yolum bir daha düştüğünde al bunu eski haline getir diyeceğim.

Bakım sonrası ne değişti derseniz, bana göre hiç bir şey. Zaten problem yoktu motorda. Daha iyi gitmiyor, daha az yakmıyor. Sadece uzun vadeli korumak için yatırım yaptık galiba. 

Selamlar

Erhan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder